Тилове забезпечення - це комплекс заходів, спрямованих на задоволення матеріальних, транспортних, побутових та інших потреб військ з метою підтримання їх у бойовій готовності для ведення бойових дій чи виконання повсякденних завдань. Система тилового забезпечення створюється і розвивається з метою забезпечення військових частин і підрозділів в бойових умовах (в умовах військового часу, збройного конфлікту і тому подібне). Вона за своєю суттю представляє частину збройних сил, виділену для виконання спеціальних завдань в ході підготовки і ведення операцій (боїв). Тобто це фактично армійські (флотські) підрозділи, що беруть участь в підготовці бою і ліквідації його наслідків, але які не приймають безпосередньої участі в самому бою. Хоча, як показує досвід, за певних умов або крайньої необхідності і це не виключається
Тил Збройних Сил України організаційно складається з трьох Центральних управлінь: забезпечення пально-мастильними матеріалами, продовольчого забезпечення і речового забезпечення, а також автотранспортного управління та служби ветеринарної медицини.
Військовий тил - це частини і підрозділи тилу у складі загальновійськових та інших з’єднань, частин і підрозділів призначені для утримання запасів матеріальних засобів і всебічного забезпечення ними військ і виконання інших завдань.
(хлібопекарні блоки автомобільні і причіпні, хлібопекарні печі причіпні й переносні, агрегати тістовиготовлення причіпні, машини просіювальні, тісторозподільні й тістоформувальні переносні та інше)
(авторефрижератори, причепи-рефрижератори, автофургони і причепи-фургони хлібні, ізотермічні і комбіновані, причепи-склади, причепи-контейнери, автоводоцистерни, причепи-цистерни для води, цистерни переносні для води та інше)
Кухні автомобільні призначені - для приготування, транспортування і видачі гарячої їжі в польових умовах, зокрема, кухні ПАК-200 і ПАК-170М (ПАК-170) - для приготування їжі з двох страв і кип'ятку для чаю.
Обладнання для зберігання і обробки продуктів, зберігання кухонного посуду і інвентарю і інше допоміжне обладнання розташоване по правому, лівому борту і передній стінці кузова-фургона.
Все допоміжне обладнання кухонь ПАК-200 в ПАК-170М виготовлене з нержавіючої сталі. Допоміжне обладнання кухні ПАК-I70 в основному дерев'яне, і пофарбоване. Столи для обробки продуктів покриті листовою оцинкованою сталлю. Настінні шафи виготовлені з алюмінію. Шафи, призначені для продовольства, по ємкості розраховані для зберігання однієї дободачі свіжих продуктів і овочів по нормі загальновійськового пайка на 200 чоловік. Кожна шафа має дверці із замками, полиці або висувні ящики.
Кухонний інвентар розміщується в настінних шафах на призначеному для нього місці і кріпиться за допомогою спеціальних затисків. Кришки столів-шаф використовуються як столи для холодної обробки м'яса, риби і овочів. Миття посуду і кухонного інвентарю проводиться в кухнях ПАК-200 і ПАК-170М в односекційнній ванні, що має сітку для ошпарювання посуду, а в кухні ПАК- 170 — у двухсекційній ванні. Для забору води від зовнішнього джерела і відведення використаної води від миття (під час стоянки) в комплекті допоміжного інвентарю кухні є забірний і спусковий шланги.
Приготування їжі в кухнях ПАК-200 і ПАК-170М (ПАК-170) можна проводити як на стоянці, так і при русі. Обладнання кухні ПАК-200 вмонтоване в цільнометалевому кузові-фургоні з теплоізоляцією, а кухні ПАК-170М (ПАК-170) в дерев'яно-каркасному кузові-фургоні - також з теплоізоляцією. Кузови-фургони кухонь мають вікна, вхідні двері, природну припливно-витяжну вентиляцію, відкидні сходи - для входу в кухню, освітлення, сигналізацію до водія, кріплення для гамаків на час відпочинку особового складу тільки в кухні ПАК-200 і пристрій для кріплення запасного колеса.
Все змонтоване обладнання кухонь поділяється на основне, включаючи теплові апарати і системи, що забезпечують їх роботу, і допоміжне, включаючи шафи для зберігання запасу продовольства, що перевозиться, ємкості для води, а також обладнання і інвентар для обробки продуктів. До складу основного обладнання входять теплове обладнання (котли для першої і другої страви, котел для кип'ятку, жарильна шафа), системи паливна, водопостачання, вентиляції і електрообладнання.
До складу допоміжного обладнання входять столи-шафи для зберігання і оброблення продуктів, а також укладання приладдя і інвентарю, ванна для миття посуду і кухонного приладдя, шафа для спецодягу і особистої зброї, рукомийник і шафи настінні для посуду і кухонного приладдя. Все обладнання кухонь розміщене уздовж бічних і передньої стінок кузова-фургона.
Рис. 1. Будова кухні автомобільної ПАК-200: 1 - бак для води правий; 2 - насос ручний БКФ-2; 3 - сидіння для кухаря; 4 - стіл-шафа для оброблення продуктів і зберігання продовольства; 5 - шафа для одягу і особистої зброї; 6- шафа для хліба; 7 - стіл-шафа для овочів; 8 - ванна для миття посуду; 9 - рукомийник; 10 - металевий піддон; 11-казани для варіння їжі; 12 - духовка; 13 - казан для кип'ятку; 14 - настінна шафа для посуду і кухонного приладдя, 15 – димар з дефлектором
Уздовж передньої стінки кузова-фургона встановлено все теплове обладнання (казани для варки їжі з топковими пристроями, металевий піддон по периметру теплового блоку, котел для кип'ятку, духовка), бак для води, дві настінні шафи для посуду і кухонного приладдя тільки в кухні ПАК-200. Крім того, в кухні ПАК-200 під тепловим блоком уздовж передньої стінки кузова встановлений основний бак для води ємкістю 450 л, а в кухні ПАК-170М (ПАК-170) за тепловим блоком уздовж всієї передньої стінки — бак для води ємкістю 400 (200) л. На верхній площині цього баку з лівого боку змонтовано пристрій для кріплення запасної форсунки, а з правої—оглядовий люк. На даху кузова-фургона встановлені димова труба з дефлектором і вентиляційні люки яки відчиняються, в ПАК-200 — чотири люки, в ПАК-170М (ПАК-170) — два люки.
Рис. 2. Будова кухні автомобільної ПАК-170: 1- бак для води; 2 — тепловий блок; 3 — насос ручний для води БКФ-2; 4 — умивальник; 5 - сидіння для кухаря; 5 — стіл для оброблення продуктів; 7- стіл-шафа для миття посуду; 8 — стіл-шафа для оброблення і зберігання продуктів; 9 — настінна шафа для кухонного приладдя; 10 – вогнегасник; 11 – форсунки; 12 – паровипускний клапан; 13 – паровідводи; 14 – димар; 15 – духовка
У кухні ПАК-200 зовні на передній стінці встановлені сходи до дефлектору. Під кузовом вмонтована частина паливної системи, бак для пального і паливопроводи. Вся решта частина паливопровода та арматура паливної системи вмонтована в кузові - фургоні кухні. Люк для роздачі їжі в кухні ПАК-200 розташований в бічній стінці кузова з правого боку, а в ПАК-170М (ПАК-170) — з лівої. В кузові кухні ПАК-200 знаходяться сім вікон які відчиняються - по три в правій і лівій стінці і одне в передній, а в кузові кухні ПАК-170М (ПАК-170) є по два вікна в правій і лівій стінці. Зовні задньої стінки кузова кухні ПАК-200 закріпленні вхідні сходи (трап) і запасне колесо автомобіля, в кухні ПАК-170М (ПАК-170) — тільки вхідні сходи, а запасне колесо кріпиться між кабіною водія і передньою стінкою кузова.
Технічні характеристики кухонь ПАК-200, ПАК-170М (ПАК-170)
Показники
ПАК-200
ПАК-170М (ПАК-170)
База монтажу
ЗІЛ-131
ЗІЛ-157К
Кількість осіб, які харчуються
200
170
Тип фургона-кузова
Цільно-металевий
Дерев'яно-каркасний
Казани:
кількість (шт.)
3
3
матеріал
Сталь нержавіюча
місткість (повна/робоча) л:
для першої страви
165/150
125/100
для другої страви
125/110
75/65
для кип'ятку
115/100
100/85
Масло в сорочці казана для другої страви:
марка
МТ-16п
МТ-16п
маса, кг
9
7
Духовка, шт.
1
1
розміри, мм
420x300x300
520x322x255
Форсунка (тип)
КГФ-ЗМ
КГФ-ЗМ
кількість (встановлених/запасних), шт.
2/1
2/1
Бак для палива, шт.
1
2
місткість, л
48
2*24=48
Бак для води. шт.
3
1
місткість, л
120*2+210=450
400 (200)
Витрати палива, кг/год.
рідке (дизельне або гас)
7-10
7-10
тверде (дрова, вол. 2 1-33%)
28-32
28-32
Час закипання води на рідкому пальному, хв.:
у казані для першої страви
55—65
45-50
у казані для другої страви
50—60
45-50
у кип’ятильнику
60—70
45-70
Час закипання води на твердому паливі, хв.:
у казані для першої страви
60—70
70-80
у казані для другої страви
55—65
70-80
у кип’ятильнику
65—75
70-80
Габаритні розміри, мм:
довжина
7525
7190(6733)
ширина
2380
2390(2268)
висота (похідне/робоче положення)
3320/3684
3270 (3140)/3600 (3660)
Маса, кг:
суха
7740
7030 (6770)
у спорядженому стані
9700
8640 (7800)
повна
9850
8790(7950)
Можливості з приготування їжі
як на зупинці, так і під час руху
як на зупинці, так і під час руху
Фото 1. Кухні ПАК-200 (у згорнутому положенні) на стоянці