БТР-70
У 1972 році на заміну БТР 60ПБ на озброєння Радянської армії почав надходити колісний бронетранспортер БТР-70. БТР-70 є подальшим розвитком БТР-60, але значно від нього відрізняється.
При тому ж озброєнні: два спарених 14,5-мм і 7,62-мм кулемета, машина має інший корпус зі збільшеними кутами нахилу броньових листів, два карбюраторних двигуна потужністю по 115 к.с., інше розміщення особового складу в десантному відділенні.
У результаті змін значно підвищилася рухливість і захищеність машини. Герметичний, повністю закритий корпус бронетранспортера зварений з катаних сталевих броньових листів, розташованих з великими кутами нахилу до вертикалі. Він захищає екіпаж і десантників від куль ручної стрілецької зброї клібра 7,62 мм, а лобова броня - від куль калібру 12,7 мм.
Ходова частина обладнана централізованою системою регулювання тиску в шинах, що забезпечувала рух в умовах поганої прохідності, а також підтримка тиску при попаданні в колеса куль і осколків.
Одним з достоїнств БТР-70 є наявність великої кількості вузлів і агрегатів, що використовуються в цивільних автомобілях.
БТР-70 плаваючий, рух на плаву забезпечується водометним рушієм. Попередньої підготовки до руху на плаву не потрібно.
|
БТР-70
Виробник ГАЗ Рік прийняття на озброєння 1972 Маса 11,5 т. Екіпаж і десант = 3 +7 чол. Озброєння:
1 - 14,5-мм і 1 - 7,62-мм кулемети Двигун 2 - карбюраторних по 115 л. с. Максимальна швидкість 80 км / ч.
на плаву 10 км / год |
Машина добре зарекомендувала себе під час бойових дій в Афганістані. Відомі випадки, коли машина виходила з під вогню противника, втративши на мінах два колеса.
БТР-80
У першій половині 80-х рр. конструкторське бюро Горьковського автозаводу на чолі з головним конструктором А. Масягіним вело розробку нового бронетранспортера ГАЗ-5903, який продовжував конструктивний ряд БТР-60 - БТР-70. Цей бронетранспортер був прийнятий на озброєння Радянської Армії у 1986 р. і в тому ж році був запущений в серійне виробництво на Арзамаському машинобудівному заводі під позначенням БТР-80.
БТР-80 розроблений за тією ж компоновочною схемою, що і його попередники: у передній частині корпусу знаходиться відділення управління, за ним десантне відділення та в кормовій частині корпусу - моторно-трансмісійне відділення.
Герметичний, повністю закритий корпус бронетранспортера зварений з катаних сталевих броньових листів, розташованих з великими кутами нахилу до вертикалі. Він захищає екіпаж і десантників від куль ручної стрілецької зброї клібра 7,62 мм, а лобова броня - від куль калібру 12,7 мм.
БТР-80
Виробник ГАЗ Рік прийняття на озброєння 1986 Маса 13,6 т. Екіпаж і десант = 2 +8 чол. Озброєння:
1 - 14,5-мм і 1 - 7,62-мм кулемети Двигун дизельний 260 л. с. Максимальна швидкість 80 км / ч.
на плаву 10 км / год |
|
У відділенні управління обладнані місця механіка-водеітля (у лівого борту) і командира машини. У їхньому розпорядженні знаходяться перископні прилади спостереження ТНП-Б і командирський прилад спостереження ТКН-3.
За місцями механіка-водія і командира встановлені одномісні сидіння одного з піхотинців десанту та стріл баштової кулеметної установки. Як і в БТР-70, основне озброєння БТР-80 складається з 14,5-мм кулемети КПВТ і спареного з ним 7,62-мм кулемета ПКТ. Кулемети встановлені в конічної вежі з кутами наведення 360 ° по горизонталі і від -4 ° до +60 °. Для висвітлення цілей при стрільбі вночі на консолі кулеметної установки змонтований освітлювач ОУ-3ГА2М. На башті також встановлені димові гранатомети для стрільби гранатами 3Д6.
Основна частина десанту - шість мотострільців - розташовується обличчям до борту на двох сидіннях, змонтованих вздовж поздовжньої осі корпусу. Для ведення десантниками стрільби в бортах корпусу є сім амбразур, виконаних з розворотом по курсу. Дві амбразури призначені для стрільби з кулеметів. Амбразури забезпечені кульовими опорами, що дозволяють стріляти без розгерметизації десантного відділення на зараженій місцевості, тому що фільтровентиляційна установка створює усередині корпусу деякий протитиск. Крім амбразур в бортах і лобовому бронелисті, є по одній амбразурі в броньованих люках даху десантного відділення. Через напіввідчинені люки можна вести стрільбу по противнику на схилах гір.
Окрім двох люків у даху корпусу, для посадки і спішування десанту використаються двостулкові двері на обох бортах бронетранспортери. Одна стулка двері відкидається вгору, а інша спускається вниз і утворює підніжку, завдяки чому в разі необхідності посадка і спішування десанту можуть проводитися при русі машини.
Важливим чинником підвищення живучості БТР-80 на полі бою стало використання замість пожежонебезпечних карбюраторних двигунів V-образного восьмициліндрового дизельного двигуна КамАЗ-7403 з рідинним охолодженням і турбокомпресорним наддувом. При 2600 об. / хв. він розвиває максимальну потужність 260 к.с. З 1993 р. БТР-80 випускається з двигуном ЯМЗ-238М2 потужністю 240 к.с., який виконаний у вигляді єдиного блоку зі зчепленням і коробкою передач і розміщений у моторно-трансмісійного відділення в кормовій частині корпусу. Тут же встановлені водяні та масляні радіатори, теплообмінники, маслоохолоджуючі коробки передач, передпусковий підігрівач двигуна, водометний рушій, водовікачуючій насос, фільтровентиляційна установка, паливні баки, генератори та інше обладнання.
Ходова частина БТР-80 виконана за традиційною для цього сімейства машин колісної формули 8х8 з двома парами передніх керованих коліс. Незважаючи на застосування в силовій установці одного двигуна замість двох, оригінальна конструкція роздавальної коробки дозволила використовувати в БТР-80 з незначними змінами багато вузлів і деталі його попередника - БТР-70. Це сприяло якнайшвидшої організації виробництва бронетранспортера та освоєння його у військах.
На бронетранспортері БТР-80 використана індивідуальна торсіонна підвіска. На колесах встановлені безкамерні шини наднизького тиску, є центральна система регулювання тиску повітря в шинах, завдяки чому БТР-80 має прохідністю, порівнянної з прохідністю гусеничних машин.
На колесах бронетранспортера можуть встановлюватися також кулестійкі шини КІ-80 або КІ-126, що дозволяють при багаторазовому простріл їх кулями всіх калібрів і повній відсутності в них тиску повітря пройти іеще кілька сотень кілометрів.
Завдяки використанню потужного дизельного двигуна, БТР-80 має високі швидкісні характеристики. При русі по шосе він розвиває швидкість 80-90 км / год.
Бронетранспортер плаваючий, рух на плаву зі швидкістю 10 км / год здійснюється за рахунок водометного рушія.
До складу обладнання БТР-80 входять радіостанція Р-123М і танкове переговорний пристрій Р-124 (на машинах пізнішого випуску встановлено пристрій Р-174), засоби захисту від ЗМУ (у тому числі фільтровентиляційна установка, прилад радіаційної розвідки ДП-3Б і прилад хімічної розвідки ВПХР), автоматична протипожежна система і лебідка для самовитягування.
|