Товарні пересувні ваги відносяться до типу платформних важільних гирьових ваг. Вони застосовуються для зважування більших мас вантажів і в більшості випадків мають низько розташовану платформу великого розміру й високо розташоване коромисло зі шкалою або циферблатною головкою зі стрілками.
В основу конструкції товарних ваг покладена умова рівноваги нерівноплечого важеля. Залежно від співвідношення плечей розрізняють товарні ваги десяткові, сотенні, двосотенні, п'ятисотенні й тисячні. Це значить, що гирею масою 1 кг на таких вагах можна урівноважити вантаж масою 10, 100, 200, 500 і 1000 кг.
Найбільше поширення мають шкально-гирьові сотенні ваги наступних типів: ваги типу ВСР із хиткими важелями й коромислом, підвішеним на серзі, ваги типу ВСП із хиткою платформою й коромислом, що опирається на стійку, а також ваги типу ШСВ шкальні складані.
Ваги типу ВСР. Ваги цього типу мають чавунну раму, по кутах якої укріплені вільно хиткі серги. На них за допомогою опорних призм 11 підвішуються два підплатформенних нерівноплечих важелі другого роду — малий 10 і великий 15. Важелі зв'язані між собою сполучним кільцем 14. Платформа 1 ваг опирається на вантажоприйомні призми 12, вмонтовані у великий і малий важелі.
|
Будова ваг ВСР-1
1 — платформа вантажна; 2 — гиретримач із тарувальною камерою; 3 — коромисло; 4 — гиря пересувна; 5 — покажчик рівноваги; 6 — полка колонки; 7 — аретир; 8 — вантаж тарувальний; 9 — тяга сполучна; 10 — важіль малий підплатформенний; 11— призма опорна; 12 — призма вантажоприйомна; 13 — рама; 14 — кільце сполучне; 15 — важіль великий підплатформенний |
Великий підплатформенний важіль з'єднаний за допомогою серги й тяги 9 з коромислом 3. Коромисло — нерівноплечий важіль першого роду, що підвішений на серзі до полиці колонки. На його короткому плечі перебуває рухливий тарувальний вантаж 8 (дві гирьки), за допомогою якого ненавантажені ваги приводять у стан рівноваги. На довгому плечі коромисла є незнімна пересувна гиря 4, що заміняє набір дрібних гир. Гиретримач 2, що має форму площадки із центральним стрижнем, підвішений на призмі на кінці коромисла.
Для запирання коромисла (припинення його коливань) передбачений аретир 7. Ваги мають один рухливий і інший нерухливий 5 покажчики рівноваги. У колонці змонтований висок, за допомогою якого перевіряється горизонтальність установки ваг.
|
Будова ваг типу ВСП
1 — сережка вантажоприйомна; 2 - призма опорна; 3 — гиретримач; 4 — аретир; 5 — коромисло; 6 — гиря пересувна; 7 — вантаж тарувальний; 5 — тяга сполучна; 9 — сережка сполучна; 10 — отвір для пальців і ізоліра ваг; 11 — важіль великий підплатформенний; 12 — важіль малий підплатформенний. |
Ваги типу ВСП. На відміну від ваг ВСР ваги ВСП мають дерев'яну раму із закріпленими в кутах сталевими подушками, на які опираються опорні призми великого 11 і малого 12 підплатформенних важелів. Стійки вантажної платформи опираються на серги вантажоприйомних призм 1, вмонтованих у важелі. Коромисло опирається на стійку. Крім аретира ваги ВСП мають ізолір - систему важелів, що дають можливість підняти платформу ваг при укладанні на неї вантажу, щоб захистити призми від поштовхів і ударів при установці й знятті вантажів із платформи. В інших деталях конструкції ваги типу ВСП і ВСР аналогічні.
Ваги товарні циферблатні. Останнім часом деяке поширення почали одержувати платформні пересувні циферблатні ваги марки РП-600Ц13Б. Ці ваги складаються із вантажоприйомного механізму, проміжного важільного механізму й циферблатного покажчика.
|
Ваги РП-600Ц13Б |
Вантажоприйомний механізм ваг складається із чавунної рами, малих і великого передатних важелів і платформи для розміщення вантажу. Платформа за допомогою чотирьох кульових опор установлюється на призми вантажоприйомних важелів. У проміжному важільному механізмі основним вузлом є система верхнього й нижнього важелів, що входить у загальний кінематичний ланцюг важільного механізму ваг і дозволяє передавати на тягу циферблатного покажчика навантаження масу, що дорівнює 1/20 частини маси вантажу, який зважується. На кінцевій призмі верхнього важеля підвішені два гиретримача.
При зважуванні вантажів масою 200-400 кг накладається одна умовна гиря, при зважуванні вантажів масою 400-600 кг - дві. Якщо маса вантажу не перевищує 200 кг, умовними гирями не користуються. Накладають і знімають гирі за допомогою рейкового механізму, рукоятка якого розміщена із зовнішньої сторони корпуса. Масляний заспокоювач призначений для регулювання швидкості загасання коливань стрілки циферблатного покажчика. У верхній частині проміжного механізму є рукоятка аретирування квадрантного механізму циферблатного покажчика. Циферблатний покажчик призначений для автоматичного урівноважування вантажу й визначення його маси по положенню стрілки на круговій шкалі циферблата. У приладі використовуються два симетрично підвішених на стрічках квадранта. Зусилля від маси вантажу, що зважується, через систему важелів вантажоприйомного й проміжного механізмів передається на тягу циферблатного покажчика, а потім через траверсу на вантажоприйомні сектори квадрантів. Обидва квадранти з'єднані містком із зубчастою рейкою. Зубчасте колесо рейкової передачі укріплено на одній осі зі стрілкою. При вертикальному переміщенні квадрантів рейка рухається в тім же напрямку й повертає зубчасте колесо разом зі стрілкою, яка показує вагу на нерухливому циферблаті.
|
|
Ваги платформні пересувні шкальні складані марки ШСВ-500: а — загальний вид ваг; б - схема ваг:1 — платформа; 2 — планка колонки; 3 — тримач кришки; 4 — спинка; 5 — аретир; 6 — кришка ящика; 7 — покажчик рівноваги; 8 — шкала основна; 9 — шкала додаткова; 10 — гиря коромисла; 11 — гиря додаткова; 12, 14 — вантажі тарувальні; 13 — щічка; 15 — стійка коромисла; 16 — колонка; П — гвинт стопорний; 18 - висок; 19 — корпус ящика; 20 — затвор |
Ваги шкальні складані марки ШСВ-500. Ці ваги розраховані для використання в стаціонарних і польових умовах. Ваги змонтовані в дерев'яному ящику, що складається із двох половин, з'єднаних між собою шарнірно. У нижній половині ящика розміщені важільний механізм, вантажоприйомна платформа й колонка, що складається з коромислом. Верхня половина ящика є кришкою ваг. Ваговий важільний механізм складається із двох підплатформенних вантажоприйомних важелів другого роду із вантажоприйомними сережками й підвісними сережками, що опираються на планки, які кріпляться до ящика ваг, передатного важеля другого роду, що опирається опорною призмою на стійку, а передатною призмою на сергу тяги, з'єднаної з коромислом. Платформа являє собою спеціальну конструкцію, призначену для накладання вантажу. Складається вона із площадки, виготовленої з листової сталі, що кріпиться до дерев'яної рами. До площадки закріплене огородження, що охороняє коромисло від ударів при завантаженні й розвантаженні ваг. У нижній частині платформи укріплені чотири вантажоприйомні стійки, за допомогою яких платформа опирається на вантажоприйомні серги підплатформенних важелів.
Колонка 16 являє собою конструкцію, призначену для установки стійки 15 коромисла. До неї кріпиться аретир 5. У трубі колонки перебуває висок 18. Колонка прикріплена до передньої стінки ящика на шарнірах і при переносі ваг укладається на платформу разом з коромислом 8, 9. Стійка 15 коромисла відлита з алюмінієвого сплаву. У головці стійки є гнізда для подушок, на які встановлюється коромисло. Для обмеження розбігу призми стійка оснащена щічками 13.
|
Ваги шкальні платформені ВШП-100 | Коромисло ваг являє собою чотирикутну рамку, верхньою й нижньою стороною якої є шкали: верхня додаткова 9 і нижня основна 8. Основна шкала має нарізні розподіли для установки зуба пересувної гирі 10. До правих кінців шкал прикріплений рухливий покажчик 7 рівноваги. Ліві кінці шкал закріплені в головці, у якій запресовані вантажоприйомна й опорна призми. Для приведення в стан рівноваги ненавантажених ваг на лівому кінці коромисла є рухливі тарувальні вантажі 12 і 14. На основній шкалі,, пересувних гирях і в місцях з'єднання додаткової шкали з головкою забиті пробки для таврування ваг. Ящик — дерев'яний, складається з корпуса 19 і кришки 6. Корпус ящика одночасно є й рамою ваг. Для спостереження за показаннями ваг на коромислі у верхній частині кришки ящика зроблена відкидна дошка, що служить також столиком для записів зважувань.
|